Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

แนวทางการพัฒนาบทเรียนแสวงรู้เพื่อการส่งเสริม การรู้สารสนเทศของผู้เรียนระดับอุดมศึกษา
Guidelines for Developing Knowledge Acquisition Lessons for Promotion of Information Literacy among Higher Education Students

[เปิดดู 200 ครั้ง]

กัมปนาท คูศิริรัตน์ และ กอบสุข คงมนัส

  • บทคัดย่อ
  • การรู้สารสนเทศมีความสำคัญต่อการพัฒนาตนเองของผู้เรียนในระดับอุดมศึกษาและบุคคลทุกระดับ

    ผู้สอนจึงต้องสร้างผู้เรียนให้เป็นผู้รู้สารสนเทศ   โดยผู้เรียนจะต้องศึกษาค้นคว้าหาความรู้ด้วยตนเอง

    โดยจัดกิจกรรมการเรียนการสอนที่เน้นการแสวงหาความรู้ โดยใช้เทคโนโลยีสารสนเทศเป็นฐานใน

    การปฏิสัมพันธ์กับผู้เรียนบนแหล่งต่าง ๆ       ในเครือข่ายอินเทอร์เน็ต     บทเรียนแสวงรู้เป็นการจัด

    สภาพแวดล้อมในการเรียนรู้ของผู้เรียน โดยมีการออกแบบวางแผนการเรียน    เพื่อให้ผู้เรียนสามารถ

    ที่จะนำทักษะสารสนเทศไปใช้ในการค้นหาสารสนเทศอันเป็นประโยชน์        โดยที่ผู้สอนจัดไว้ให้

    และมีกระบวนการขั้นตอน         ที่ให้ผู้เรียนได้ปฏิสัมพันธ์    ช่วยส่งเสริมขั้นคิดวิเคราะห์ สังเคราะห์

    แก้ไขปัญหาของผู้เรียน    เพื่อส่งเสริมบทบาทของการรู้สารสนเทศเพื่อเน้นให้ผู้เรียนเกิดการเรียนรู้

    ตลอดชีวิต

     

    คำสำคัญ :  บทเรียนแสวงรู้ / การรู้สารสนเทศ / ระดับอุดมศึกษา

     

     

     

                

     

  • Abstract
  •           Information literacy is critical to the self-development of students in higher education 
    and individuals at all levels. Instructors have to create students to be information literate 
    through the search for knowledge by themselves, through the arrangement of instructional 
    activity that emphasizes knowledge acquisition by using information technology for the search 
    of data from various sources in the Internet as a basis for interaction with students. The knowledge 
    acquisition lessons provided by instructor are the organization of the environment in learning 
    of the students through designing a plan for them to apply their skills in searching some useful
     information; and it includes a process that allows students to interact. The knowledge acquisition 
    lessons promote the processes of these: critical thinking, synthesis and problem solving of students.
     They intend to enhance the role of information literacy with focusing on the students’  learning 
    throughout their life.

     

    Keywords :  Knowledge Acquisition Lessons / Information Literacy / High Education Level  

    Download Full Paper:
    แนวทางการพัฒนาบทเรียนแสวงรู้เพื่อการส่งเสริม การรู้สารสนเทศของผู้เรียนระดับอุดมศึกษา