Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

ความคิดเห็นของนักศึกษาที่มีต่อการจัดการเรียนการสอนรายวิชาการคิดและการตัดสินใจ มหาวิทยาลัยราชภัฏอุดรธานี

[เปิดดู 229 ครั้ง]

ชยานนท์ ฮมแสน , สุปรีชา วงศ์อารีย์ และ จาตุรนต์ สุขุมาลพงษ์

  • บทคัดย่อ
  •                 การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาความคิดเห็นของนักศึกษามหาวิทยาลัยราชภัฏอุดรธานีที่มีต่อการจัดการเรียนการสอนรายวิชาการคิดและการตัดสินใจ 2) เปรียบเทียบความคิดเห็นของนักศึกษามหาวิทยาลัยราชภัฏอุดรธานีที่มีต่อการจัดการเรียนการสอนวิชาการคิดและการตัดสินใจ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้คือ นักศึกษาทุกคณะที่ลงทะเบียนเรียนรายวิชาการคิดและการตัดสินใจในปีการศึกษา 2556 จำนวน 369 คน สุ่มกลุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้น เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามมีลักษณะเป็นมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.97 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และการทดสอบความแตกต่างรายคู่ของเชฟเฟ่

                      ผลการวิจัยพบว่า 1) นักศึกษามีความคิดเห็นต่อการจัดการเรียนการสอนรายวิชาการคิดและการตัดสินใจด้านเนื้อหารายวิชา ด้านผู้สอน ด้านวิธีการสอน ด้านการจัดกิจกรรมการเรียนการสอน และด้านการวัดและประเมินผล อยู่ในระดับมาก  ทุกด้าน 2) นักศึกษาคณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ คณะวิทยาศาสตร์ คณะครุศาสตร์ คณะวิทยาการจัดการ และคณะเทคโนโลยี มีความคิดเห็นต่อการจัดการเรียนการสอนรายวิชาการคิดและการตัดสินใจในทุกด้านแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) นักศึกษาชั้นปีที่ 2 และนักศึกษาชั้นปีที่ 4 มีความคิดเห็นต่อการจัดการเรียนการสอน รายวิชาการคิดและการตัดสินใจด้านผู้สอนแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ส่วนด้านอื่นไม่แตกต่างกัน

     

    คำสำคัญ : ความคิดเห็น / การจัดการเรียนการสอน / การคิดและการตัดสินใจ 

     

     

  • Abstract
  •                 The purposes of this study were: 1) to investigate students’ opinion on the instructional management of the course on ‘Thinking and Decision-Making’ in Udon Thani Rajabhat University, and 2) to compare students’ opinion on the instructional management of the course on ‘Thinking and Decision- Making in Udon Thani Rajabhat University. The sample used in study comprised 369 students enrolled to study the course on ‘Thinking and Decision-Making’ in academic year 2013, who were selected by stratified random sampling. The research instrument was a 5-rating scale questionnaire. The reliability coefficient of the entire questionnaire was 0.97. The obtained data were statistically analyzed and interpreted into mean, standard deviation, one-way ANOVA, and Scheffe’s test.

                     Results of the study revealed as follows. 1) The students had opinion on the instructional management of the course on ‘Thinking and Decision-Making’ at high level in each of all the aspects of  content, lecturer, teaching method, teaching and learning activity, and measurement including evaluation. 2) The students at the Faculties of Humanities and Social Sciences, Science, Education, Management Science, and Technology had significantly different opinion on the instructional management of the course on ‘Thinking and Decision-Making’ in each of all aspects at the .05 level. 3) The second and fourth year students had significantly different opinion on the instructional management of the course on ‘Thinking and Decision-Making’ in the aspect of lecturer at the .05 level, while they had no different opinion on the other aspects.

     

    Keywords : Opinion / Instructional Management / Thinking and Decision-Making 

    Download Full Paper:
    ความคิดเห็นของนักศึกษาที่มีต่อการจัดการเรียนการสอนรายวิชาการคิดและการตัดสินใจ มหาวิทยาลัยราชภัฏอุดรธานี