Nakhon Phanom University Journal
ถอยกลับ
ความสัมพันธ์ระหว่างการส่งเสริมคุณธรรม จริยธรรมกับคุณธรรมพื้นฐานของนักเรียน ในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาในจังหวัดนครพนม |
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาระดับการส่งเสริมคุณธรรม จริยธรรมและระดับคุณธรรมพื้นฐานนักเรียน 2) เปรียบเทียบ การส่งเสริมคุณธรรม จริยธรรมและระดับคุณธรรมพื้นฐานนักเรียน 3) เปรียบเทียบการส่งเสริมคุณธรรม จริยธรรมและระดับคุณธรรม
พื้นฐานนักเรียนในโรงเรียน ที่สอนในช่วงชั้นที่ต่างกัน 4) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างการส่งเสริมคุณธรรม จริยธรรมและคุณธรรม
พื้นฐานของนักเรียน 5) หาแนวทางพัฒนาการส่งเสริมคุณธรรม จริยธรรมและคุณธรรมพื้นฐานของนักเรียนในโรงเรียน สังกัดสำนักงาน
เขตพื้นที่การศึกษาในจังหวัดนครพนม ตามการรับรู้ของผู้บริหาร และครูประจำชั้น จำแนกตามสถานภาพและช่วงชั้นที่เปิดสอน
กลุ่มตัวอย่างในการวิจัย โดยใช้ตาราง Krejcie and Morgan ได้จำนวน 362 คน ประกอบด้วย ผู้บริหารโรงเรียน 107 คน และ
ครูที่ปรึกษา 255 คน ซึ่งได้มาด้วยวิธีการสุ่มแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น
ด้านการส่งเสริมคุณธรรม จริยธรรมของนักเรียน มีค่าอำนาจจำแนก ระหว่าง 0.41 – 0.87 และค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับ เท่ากับ 0.98
และด้านคุณธรรมพื้นฐานของนักเรียน มีค่าอำนาจจำแนก ระหว่าง 0.24 – 0.87 และค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับ เท่ากับ 0.98 วิเคราะห์
ข้อมูลด้วยการหาร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบทีและ การวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบทางเดียว ผลการวิจัย
พบว่า 1) ระดับการส่งเสริมคุณธรรม จริยธรรมและระดับคุณธรรมพื้นฐานนักเรียน อยู่ในระดับมาก 2) การส่งเสริมคุณธรรม จริยธรรม
และระดับคุณธรรมพื้นฐานนักเรียน ไม่แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญ 3) การส่งเสริมคุณธรรม จริยธรรมและระดับคุณธรรมพื้นฐาน
นักเรียนในโรงเรียน ที่สอนในช่วงชั้นที่ต่างกัน ไม่แตกต่างกัน 4) การส่งเสริมคุณธรรม จริยธรรมและคุณธรรมพื้นฐานของนักเรียน
มีความสัมพันธ์กันในทางบวก 5) ควรส่งเสริม ด้านการจัดสภาพแวดล้อม ด้านการจัดกิจกรรมส่งเสริมคุณธรรม จริยธรรม และ
ด้านการประเมินผล ส่วนคุณธรรมพื้นฐานของนักเรียนในโรงเรียน ควรเน้น มีวินัย สุภาพ สะอาด สามัคคี และมีน้ำใจ
คำสำคัญ : การส่งเสริมคุณธรรม จริยธรรม / คุณธรรมพื้นฐาน
|
The purposes of this study were 1) to examine the level of the promotion of morals for students and the basic virtues level of students, 2) to compare the promotion of morals for students and the basic virtues level of
students, 3) to compare the promotion of morals for students and the basic virtues level of students in schools
on the different stages, 4) to investigate the relationship between the promotion of morals for students and the
basic virtues of students, 5) to seek guidelines for developing the promotion of morals for students and basic
virtues of students in school under the Offices of Nakhon Phanom Educational Service Area in the views of school
administrators and advisor teachers categorized by status and levels of educational in the schools provided.
Krejcie and Morgan’s table and derived from Multi-Stage Random Sampling. The samples consisted of 362; 107
school administrators and 255 advisory teachers. The research instrument used for collecting data was a
questionnaire, which were two parts; the promotion of morals for students, with the discrimination between 0.41
- 0.87 and the reliability of 0.98 and the basic of virtues students, with the discrimination between 0.24 – 0.87 and
the reliability of 0.98. The statistics employed in data analysis were percentage, mean, standard deviation, t-test
and One-way ANOVA. The results were as follows : 1) The level of the promotion of morals for students and the
basic virtues level of students in schools were at high level, 2) The promotion of morals for students and the
basic virtues level of students were not different, 3) The promotion of morals for students and the basic virtues
level of students in schools of different stages were not different, 4) The promotion of morals for students and
the basic virtues of students employed in a positive relationship, and 5) Guidelines suggested to developing the
promotion of morals for students were the management of school environment, the management of activities
promoting morals for students, and the evaluation; whereas the guidelines for developing basic virtues students
should be included the discipline, politeness, cleanliness, harmoniousness, and helpfulness.
Keywords : Promotion of Morals / Basic Virtues
|
Download Full Paper: ความสัมพันธ์ระหว่างการส่งเสริมคุณธรรม จริยธรรมกับคุณธรรมพื้นฐานของนักเรียน ในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาในจังหวัดนครพนม |